5.4.2014

Hiivaleipää

Mä olen kyllä onnellisessa asemassa siinä mielessä, että olen saanut miehen, joka tykkää leipoa ja muutenkin kokeilee tehdä aina kaikkea uutta ja toisaalta ei niin uuttakaan, mutta jollakin sopivalla ohjeella.


Tällä kertaa leipoi ihan perinteistä hiivaleipää. Tämä leipä herättää muistoja minun omasta edesmenneestä mummostani. Ihan ikävä tulvahti taas mieleen. Hän nimittäin leipoi aina hiivaleipää ja sitä tuli vuosien varrella syötyä yks jos toinenkin. Oikein muistojen leipää tämä siis. Mutta olen aina ollut sitä mieltä, että on kiva noudattaa joitain omilta isovanhemmilta perittyjä perinteitä ja tämä voisi nyt jatkossa kuulua yhtenä lisänä niiden joukkoon.


 
 
Tämä leipä on tehty ihan leipävuoassa, mummoni teki aina sellaisia pyöreän mallisia leipiä. Tämä leivän ohje löytyy Pirkan hiivaleipävehnäjauhopussista, saattaa löytyä nettisivultakin, mutta laitan vielä tähän. Tosin helpointahan on ostaa pussi mistä näkee ohjeenkin, suosittelen kokeilemaan :)
 
 
Hiivaleipä:
 
5 dl vettä
40 g hiivaa
1½ tl suolaa
½ dl siirappia
50 g margariinia
2 dl kaurahiutaleita
n. 11 dl hiivaleipävehnäjauhoja
 
Liuota hiiva kädenlämpöiseen veteen. Lisää suola, siirappi, kaurahiutaleet, osa jauhoista ja pehmeä margariini. Alusta taikinaan vähitellen loput hiivaleipävehnäjauhot. Kohota taikina liinalla peitettynä. Leivo kohonneesta taikinasta kolme pyöreää tai pitkulaista leipää. Kohota leivät pellillä pistele leivät. Paista 200 asteessa, uunin alatasolla n. 20 minuuttia.
 
 
Tätä tullaan tekemään toistekin, ehdottomasti!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti